לייעוץ ראשוני מיידי

השאירו את הפרטים ואנו ניצור אתכם קשר

    עילות לגירושין

    עילות לגירושין המוכרות בדין העברי

    על פי בית הדין הרבני, אם האהבה נגמרה אין בכך עילה מספקת לגירושין. יחד עם זאת , אם קיימת הסכמה הדדית של שני הצדדים לגירושין, זו עילה מספקת וההליך יהיה קצר ופשוט. אולם בדרך כלל המצב אינו קל כל כך. לעיתים אחד מבני הזוג מביע התנגדות להליך גירושין, ובמקרה זה יהיה על הצד המעוניין בגירושין להוכיח את אחת מהעילות לביצוע גירושין המוכרות בדין העברי. בית הדין הרבני פוסק על סמך הלכות חכמים, ולכן מקורן של עילות לביצוע גירושין הוא בדין העברי.

    לפניכם רשימת העילות לביצוע גירושין המוכרות בדין העברי

    העילות לביצוע גירושין נחלקות ל-2 סוגים, עילות אובייקטיביות (שאינן קשורות להתנהגות) לגירושין מול עילות סובייקטיביות (הקשורות בהתנהגות) של הגבר או האישה.

    עילות אובייקטיביות לגירושין שהגבר זכאי לטעון

    • מחלות ומומים – לדוגמא, מחלה או פגם באיברי המין שמונעים מהאישה לקיים יחסי מין. כמו כן ישנם מומים רבים, אשר יש בהם כדי הסיר מהבעל את החיוב לקיים יחסי מין עם האשה, כמו ריח רע, גודל החזה, צלקות וכן הלאה. – כל אלה מהווים מקרים שיש בהם עילה לדרוש גירושין ע"פ הדין העברי.
    • אולם חשוב לסייג ולומר כי בדרך כלל מדובר במומים שהיה קיימים לפני הנישואים, אלא, שהבעל לא ידע עליהם ולא יכל לדעת עליהם. יודגש כי נטל ההוכחה על הבעל להראות שלא ידע על המומים.
    • במקרה של מומים שנוצרו לאחר הנישואים אין לבעל כל עילה לבקש גירושין, זה רצון הגורל ואין לבעל כל זכות "לבוא בטענות" לאשה. זאת למעט מקרים שיש במומים סכנת נפשות כמו מחלות מדבקות, או במקרה שהאשה לא יכולה לקיים יחסי מין, שאז ורק אז יכול הבעל לבקש גירושין גם אם המחלה נוצרה לאחר הנישואים.

    עקרות- לאחר 10 שנות נישואין יש עילה לגירושין במידה והאישה עקרה.

    עילות סובייקטיביות לגירושין שהגבר זכאי לטעון

    • אישה שעוברת על דת משה – אישה שמקיימת יחסים בזמן נידה, מאכילה את בעלה באוכל לא כשר, וגורמת לגבר לעבור על דיני הדת – זו התנהגות שהיא עילה לגירושין בין בני זוג.
    • עוברת על דת יהודית מתלבשת שלא בצניעות, מתנהגת בפריצות, מקללת, מעליבה, או מכה את הבעל.
    • אישה שזנתה תחת בעלה – אשה נשואה שקיימה יחסי מין עם גבר אחר. עילה זו לגירושין מחייבת קיומן של הוכחות מוצקות. במקרה זה אסור לבעל להמשיך ולחיות עם אשתו, הוא מחוייב לתת לה גט – גם אם סלח לה , אין מקום למחילה מצדו.
    • טענת מורדת – במידה והאישה אינה מקיימת יחסי אישות מעל לשישה חודשים, וממשיכה בסירובה לאחר שבעלה מתרה בה, זו עילה מספקת לביצוע גירושין.
    • מעשי כיעור – מושג זה כולל מקרים שאין בהם הוכחה ממשית שהאשה קיימי יחסי מין עם אחר, אבל עשתה מעשים שמעלים חשד כבד וחמור שהאשה קיימה יחסים עם אחר. זוהי עילה מספקת לגירושין מטעם הבעל. בעילה זו, מעשי כיעור אין הבעל חייב לגרש את האשה והוא יכול לסלוח לה ולחיות עימה. (להבדיל מאישה שזנתה והוכח כי קיימה יחסים עם אחר).

    עילות אובייקטיביות לביצוע גירושין שהאישה זכאית לטעון

    • מומים ומחלות– מדובר במומים ובמחלות של הבעל שלא מאפשרים קיום יחסי אישות, כמו מחלות מדבקות, ריחות רעים ומומים הגורמים לאשה גועל ומונעים ממנה לקיים יחסי אישות. כל אלה עילות לגירושין גם אם נוצרו לאחר הנישואים.
    • אולם יש לסייג ולומר כי לגבי מומים או מחלות שהיו קיימים עוד לפני הנישואין, על האישה להוכיח כי לא ידעה על כך.
    • עקרות– במידה והבעל לא יכול להוליד ילדים, והאישה הוכיחה את רצונה להוליד ילדים, ואין לה ילדים מנישואים קודמים, הרי שיש לאישה עילה לגירושין ממנו.
    • כוח גברא– במידה והבעל לא יכול לקיים יחסי מין מלאים בשל בעיית אימפוטנציה, יש לאישה עילה לביצוע גירושין, גם אם יש לה ילדים.

    עילות סובייקטיביות לביצוע גירושין שהאישה זכאית לטעון

    • סירוב לקיים את חובת העונה– אם הבעל מסרב לקיים יחסי מין עם אשתו, הוא נחשב למורד, ולפיכך יש לה עילה לגירושין.
    • סירוב מזונות– אם הבעל יכול ומסרב לזון את אשתו – יש לה עילה לבקש גירושין ממנו.
    • התנהגות שלא כדין– במידה והבעל אלים כלפיה, מעליבה, בוגד בה, גורם לה לעבור על מצוות אלוהים במכוון, ומוכיח התמדה במעשיו הרעים – זוהי עילה לביצוע גירושין בין בני הזוג.

    סוף דבר

    העילות המתוארות לעיל, מובאות "על קצה המזלג" ואין חלילה להתרשם כי מי שבא לבית הדין וטוען את העילות דלעיל, זוכה מיידית בגט. כל אחת מהעילות המתוארות לעיל, הינה מורכבת ורחבה יותר, וכוללת הבחנות דיוקים, פלפולים והרבה יוצאים מן הכלל. בנוסף לכך קיימות סוגיות ועילות רבות שבהן יש מחלוקת בין הפוסקים, כך שההלכה בעניין העילות דלעיל אינה תמיד ברורה וחד משמעית.

    בנוסף לכך, בית הדין הרבני אינו נותן לטעון עילות אלה באופן סתמי, אלא, הוא מקפיד לדרוש פירוט, הנמקות, הוכחות וראיות כבדות משקל על מנת שישתכנע ללא כל צל של ספק כי אכן נתקיימה העילה הנטענת.

    ככלל בבית הדין נקוטה גישה ידועה ולפיה לא בנקל יוציא בית הדין מתחת ידו פסק דין המחייב גירושין בכפיה, אלא במקרים יוצאי דופן, כמו מיקרים של יחסי מין מחוץ לנישואים שהוכחו באופן חד משמעי וברור באמצעות צילומים או סרטים.

    בכל פעם שמתגרשים ופותחים תיק חייבים לציין עילה לגירושין. במקרים בהם ישנה מחלוקת והגירושין אינם בהסכמה, יש לציין עילה שמקובלת על המשפט העברי. יש מספר עילות כאלו – בית הדין הרבני או בית המשפט לענייני משפחה ידון בהן בכובד ראש. עורך דין ירימי נתנאל מתמחה בכל הדקויות של המשפט העברי ויוכל להסביר לכם בדיוק למה ועל מה אפשר להתגרש, בהסכמה או שלא בהסכמה ובמה זה כרוך מבחינתכם.

    מתי עילה לגירושין נחשבת קבילה?

    • מום או מחלה שהוסתרה לפני הנישואין מאחד מבני הזוג היא עילה ללא ספק, במיוחד אם היא משפיעה לרעה על חיי הזוגיות ויש לה השלכות קשות על בני הזוג. מום זה יכול להיות פיזי או מום נפשי כמו מחלת נפש.
    • אין אונות ועקרות תקפה לשני בני הזוג משום שאם המטרה היא פרו ורבו ובני הזוג אינם מעוניינים לאמץ, זכותם להתגרש. אם בן הזוג המתגרש רוצה ילדים משלו זה בוודאי משמש עילה קבילה לאחר עשר שנות עקרות.
    • סירוב לקיים יחסי מין למשך זמן רב משמש עילה לגירושין והוא אחת הסיבות המביכות אבל הלגיטימיות להתגרש. לכן מתייחסים לכך בהבנה בבית הדין הרבני ובבית המשפט. הרי זה חלק בלתי נפרד מזוגיות בריאה.
    • מבחינת בית הדין הרבני אם גבר רוצה לקיים אורח חיים יהודי ואשתו משדלת אותו לעבור על כך זוהי עילה קבילה.
    • בגידה של אישה בבעלה מחייבת את הגבר לגרש אותה. אנחנו גם יודעים על מקרים של בגידות מצד הבעל באשתו שמצדיקות גירושין, במיוחד אם מדובר בבגידה מתמשכת ועקבית.
    • התעללות באישה או מניעת מזונות נחשבות לעילה עבור האישה לבקש גירושין.

    מתי להתגרש?

    כדי לדעת מהי עילה לגירושין שתתקבל בבית הדין הרבני מומלץ להתייעץ עם עורך דין שמתמחה בכל הדקויות והסיבות המוכרות לגירושין. כך תוכלו להקל על עצמכם בתהליך ולהימנע מעגמת נפש ומסחבת מיותרת בדיונים. זה נכון לכל מקרה של מחלוקת, ולכן עורך הדין ירימי נתנאל ישמח להעמיד לרשותכם מניסיונו ולספק לכם ייצוג משפטי מקצועי וענייני. כך תוכלו לעבור את התקופה הקשה בתמיכה משפטית ראויה.

    מידע נוסף בנושא

    עילות גירושין

    אנחנו רגילים למציאות שבה בני זוג מוותרים אחד על השני ועל החיים המשותפים שלהם, דבר אשר יוצר מצב של עלייה באחוזי הגירושין בישראל. אולם, עילות גירושין אינן כה פשוטות כמו שנדמה לנו. עורך הדין נתנאל ירימי יכול להסביר לכם שכדי להתגרש, גם אם זה נראה פשוט ומהיר, עדיין יש צורך בהסברים שבית הדין הרבני יקבל. זה עלול להשליך על מצבכם ולכן חובה לקבל ייעוץ משפטי גם אם מעדיפים לנהל את הגירושין בהסכמה.

    מה צריך לדעת על עילות גירושין?

    • יש עילות גירושין שמתאימות לגברים ויש עילות שמתאימות לנשים ולכן צריך לחשוב היטב על העילה שמתאימה לכם. דעו כי במקרים רבים, אם תשתמשו בעילות אינטימיות וגופניות כאלה תצטרכו לחשוף אותן בבית הדין הרבני או בבית המשפט לענייני משפחה. זה עלול ליצור מצב מביך לשני הצדדים ולכן מומלץ לחשוב היטב עם עורכי הדין שלכם כיצד לעבור את השלב הקשה הזה בצורה נכונה וללא תחושות קשות.
    • היהדות מחייבת כמעט בני זוג לתמוך אחד בשני ולכן גם מצב של מחלה או מום אינו מאפשר להתגרש, אלא אם כן זה נופל תחת תנאים מסוימים. מחלות ומומים שהוסתרו לפני הנישואין וגורמים לבעיות ביחסי אישות, בעיות אינטימיות שמונעות גם יחסים וקרבה פיזית, ובמיוחד הולדת צאצאים, יהוו כעילה לגירושין גם לגבר וגם לאישה במצבים מסוימים.
    • בעילות מסוימות שקשורות לבגידה, בגידה סדרתית של גברים ונשים משליכה על שניהם והופכת אותם למוקצים מחמת מיאוס בכלל. על גברים אפילו נאסר לחזור למצבים אינטימיים עם גרושתם, גם אם סלחו לה ויש סיכוי שיחזרו להיות יחד. לכן, רצוי מאוד להבין את כל ההשלכות לעתיד ולבחור בעילה הנכונה בלבד שלא תגרום נזק בעתיד לאף אחד מכם.

    להבין בגירושין זאת מומחיות

    כדי להכין את תיק הגירושין שלכם ולנהל אותו נכון, רצוי להשאיר אותו למומחה אמיתי שגם יכול לייצג אתכם בצורה מקצועית תוך מחשבה על העתיד שלכם. עו"ד נתנאל ירימי מייצג אתכם מתוך אמפתיה אמיתית מבלי לשפוט ומבלי להתפשר על הייצוג הטוב ביותר של האינטרסים שלכם.

    לייעוץ ראשוני מיידי

    השאירו את הפרטים ואנו ניצור אתכם קשר




      עורך דין גירושין - שאלות ותשובות

      מהי תביעה למשמורת ילדים?

      כבר בראשית הליכי הגירושין בין בני הזוג מתבקשת, כעניין ברור מאליו, הכרעה בשאלה בידי מי יוחזקו הילדים לאחר הפירוד בין הוריהם. כל אחד מההורים זכאי להגיש לבימ"ש למשפחה תביעת משמורת שבה הוא תובע כי הילדים יישארו בחזקתו ויתגוררו עמו לאחר הפירוד. בדרך כלל ימנה ביהמ"ש פקידת סעד לשם בדיקה ומתן חוות דעת בשאלה מי מבין ההורים הוא המתאים ביותר להיות ההורה המשמורן. במקרים המתאימים יוסיף ביהמ"ש וימנה מומחה בתחום בריאות הנפש לצורך ביצוע בחינה מעמיקה יותר של מסוגלותם ההורית של ההורים. יודגש כי בחוק גם קיימת קביעה כללית (הניתנת לסתירה), כי ילדים עד גיל 6 יהיו במשמורת האם. בדרך כלל, קובע ביהמ"ש כי הילדים המשותפים יהיו במשמורת האם למרות שיש מקרים יוצאי דופן שבהם יקבע ביהמ"ש כי הילדים יהיו בחזקת האב וזאת בדר"כ בעקבות חוות דעת חד משמעית של פקידת הסעד ו/או המומחה למסוגלות הורית.

      מהי סמכות מקבילה של בית הדין הרבני?

      כאמור הסמכות לדון בתביעות הנ"ל הנן בידי בימ"ש למשפחה. אולם, בתנאים מסויימים גם ביה"ד הרבני יכול לדון בתביעות אלה. במסגרת תביעה לגירושין המוגשת לביה"ד, ורק במסגרת תביעת לגירושין, ניתן לצרף ולכרוך את התביעות הנ"ל: משמורת ילדים, מזונות אשה ותביעות רכוש, ולהגישן כחלק מתביעת הגירושין לביה"ד הרבני. יודגש כי ישנם תנאים מקדמיים שצריכים להתקיים על מנת שביה"ד יהיה מוסמך לדון בתביעות המצורפות ובהם התנאי העיקרי שתביעת הגירושין וצירוף יתר התביעות נעשו מתוך רצון וכוונה אמיתיים להתגרש ולא רק ממניעים טקטיים ומוך רצון לרכוש יתרונות על פני בן הזוג האחר. עוד יודגש כי מזונות ילדים לא ניתנים לצירוף וכריכה לתביעת גירושין והם תמיד יהיו בסמכות ביהמ"ש למשפחה.

      מהי תביעה למזונות ילדים?

      כשקיים סכסוך בין בני זוג, זכאית האשה להגיש בכל עת לבימ"ש למשפחה תביעה נגד בעלה לתשלום למזונות ילדים. תביעה זו הנה תביעה לחייב את הבעל לשאת בכל ההוצאות הכרוכות בכלכלתם ובגידולם של הילדים והיא כוללת את כל הצרכים להם זקוקים הילדים החל ממזון, דרך לבוש, לימודים, בריאות, וכלה בדיור והוצאות החזקת דיור. ככלל, עפ"י החוק החל כיום על יהודים, חובת תשלום מזונות לילדים המשותפים, ככל שמדובר בצרכים הכרחיים, חלה באופן בלעדי על הבעל. יודגש כי קיימים מקרים ומצבים שבהם תחול על האם חובה להשתתף במזונות הילדים, כמו למשל במקרה שמדובר בילדים שמעל גיל 6 שנים, וכאשר האם עובדת ומשתכרת בשיעור שמעבר לנדרש לכיסוי צרכיה שלה.

      מהי תביעה לשיתוף וחלוקת רכוש?

      כל אחד מבני הזוג זכאי להגיש לביהמ"ש למשפחה תביעה לקבוע כי רכוש וזכויות מכל סוג שנצברו במשך שנות הנישואין ע"י בן הזוג השני הוא רכוש משותף ו/או במקרים המתאימים תביעה הפוכה, לקבוע כי רכוש מסויים אינו רכוש משותף (למשל רכוש שהגיע לבן הזוג בירושה). בתביעה זו ניתן גם לבקש לפרק את השיתוף ברכוש שבין בני הזוג ולחלקו ביניהם בין בדרך של מכירה בין בדרך אחרת של חלוקה.

      עילות גירושין

      אנחנו רגילים למציאות שבה בני זוג מוותרים אחד על השני ועל החיים המשותפים שלהם, דבר אשר יוצר מצב של עלייה באחוזי הגירושין בישראל. אולם, עילות גירושין אינן כה פשוטות כמו שנדמה לנו.

      עורך הדין נתנאל ירימי יכול להסביר לכם שכדי להתגרש, גם אם זה נראה פשוט ומהיר, עדיין יש צורך בהסברים שבית הדין הרבני יקבל. זה עלול להשליך על מצבכם ולכן חובה לקבל ייעוץ משפטי גם אם מעדיפים לנהל את הגירושין בהסכמה.

      להבין בגירושין זאת מומחיות

      כדי להכין את תיק הגירושין שלכם ולנהל אותו נכון, רצוי להשאיר אותו למומחה אמיתי שגם יכול לייצג אתכם בצורה מקצועית תוך מחשבה על העתיד שלכם.

      עו"ד נתנאל ירימי מייצג אתכם מתוך אמפתיה אמיתית מבלי לשפוט ומבלי להתפשר על הייצוג הטוב ביותר של האינטרסים שלכם.

      מה צריך לדעת על עילות גירושין?

      • יש עילות גירושין שמתאימות לגברים ויש עילות שמתאימות לנשים ולכן צריך לחשוב היטב על העילה שמתאימה לכם. דעו כי במקרים רבים, אם תשתמשו בעילות אינטימיות וגופניות כאלה תצטרכו לחשוף אותן בבית הדין הרבני או בבית המשפט לענייני משפחה. זה עלול ליצור מצב מביך לשני הצדדים ולכן מומלץ לחשוב היטב עם עורכי הדין שלכם כיצד לעבור את השלב הקשה הזה בצורה נכונה וללא תחושות קשות.
      • היהדות מחייבת כמעט בני זוג לתמוך אחד בשני ולכן גם מצב של מחלה או מום אינו מאפשר להתגרש, אלא אם כן זה נופל תחת תנאים מסוימים. מחלות ומומים שהוסתרו לפני הנישואין וגורמים לבעיות ביחסי אישות, בעיות אינטימיות שמונעות גם יחסים וקרבה פיזית, ובמיוחד הולדת צאצאים, יהוו כעילה לגירושין גם לגבר וגם לאישה במצבים מסוימים.
      • בעילות מסוימות שקשורות לבגידה, בגידה סדרתית של גברים ונשים משליכה על שניהם והופכת אותם למוקצים מחמת מיאוס בכלל. על גברים אפילו נאסר לחזור למצבים אינטימיים עם גרושתם, גם אם סלחו לה ויש סיכוי שיחזרו להיות יחד. לכן, רצוי מאוד להבין את כל ההשלכות לעתיד ולבחור בעילה הנכונה בלבד שלא תגרום נזק בעתיד לאף אחד מכם.

      עילה לגירושין על ידי הדין העברי

      בישראל, בית הדין הרבני הוא המהווה את הסמכות העליונה לענייני הנישואין והגירושין, ולכן, החוק הישראלי מגדיר עילה לגירושין על פי אותן העילות המוכרות על ידי הדין העברי. ראוי אף לציין, כי כדי להתגרש, לא תמיד תידרש הוכחת עילה, אלא, בני זוג המחליטים יחדיו בהחלטה משותפת על כוונתם להתגרש, רשאים לפנות לבין דין ואינם חייבים עילה לצורך נימוק החלטתם. גם במקרים בהם אחד מהצדדים מעוניין להתגרש בעוד הצד השני אינו מעוניין בכך, אולם אין לו התנגדות, לא תידרשנה עילה או הוכחתה כתנאי למתן הגט. הדרישה לעילת גירושין מופיעה כאשר קיימת התנגדות של אחד מהצדדים לגירושין היזומים על ידי הצד השני, והוא מביע אותה בפני בית דין. לייעוץ וליווי משפטי, צרו קשר עם משרד נתנאל ירימי – עורך דין.

      עילה לגירושין – סוגי העילות הקיימים

      עילות אובייקטיביות לגירושין – קיימות מספר עילות שמקורן בהלכה והן במהותן אובייקטיביות ופוגעות באפשרות בני הזוג לקיים את המערכת הזוגית התקינה. למשל, כעילה אובייקטיבית לגירושין עבור הגבר נחשב גילוי של מום או מחלה (נפשית או פיזית) באישה המונע מהזוג לקיים חיים משותפים תקינים והוסתר מהבעל לפני הנישואין.

      עילות סובייקטיביות לגירושין

      עילות שמהותן פגיעה משמעותית בבן או בת הזוג, והגורמות לבחירה להביא את מערכת היחסים לסיומה, על אף, שאובייקטיבית, ניתן להמשיך לקיימה באופן תקין. עבור גבר, עילה סובייקטיבית קבילה לגירושין תהיינה הוכחות לבגידת האישה או הודאתה בדבר קיומה של בגידה. משכך, מקור עילה לגירושין עשוי להיות מצוי בהלכה ובדין העברי, או שהוא עשוי להיות סובייקטיבי.

      חשוב לדעת!

      לרוב, לגברים יהיה קל יותר לגרש את האישה, וזאת, מאחר ופעולת ה"גירוש" המתבצעת בבית דין רבני מבוצעת תמיד ע"י הגבר. במקרים בהם גבר מסרב לתת את הגט, היא תהפוך לעגונה ולא תוכל להיכנס למערכת זוגית עם גבר אחר. גם כשבית הדין הרבני קובע את קיומה של עילה לגירושין המוצדקת מצידה של האישה, באפשרותו לנקוט צעדים מסוימים כדי לשכנע את הגבר למתן גט, אולם הוא אינו מסוגל להתיר את קשר הנישואין מבלי שהגבר ישתף פעולה. למשרד נתנאל ירימי – עורך דין ניסיון בטיפול בכל סוגי תיקי מקרי הגירושין.

      עילות גירושין התקפות בדין העברי

      עילות גירושין בבית הדין הרבני בישראל נקבעות על פי עילות שמוכרות כעילות תקפות בדין העברי. לא תמיד תידרש הוכחת העילה, למשל, בעת הגשת בקשה משותפת לגט המקובלת על שני הצדדים. גם במקרים בהם אחד מהצדדים יזם את הגירושין, אולם לצד השני לא הייתה כל התנגדות לכך, לא נדרשת עילה לצורך קבלת הגט. דרישת עילת גירושין תופיע במקרים בהם אחד הצדדים יוזם גירושין, ואילו הצד השני מתנגד להם ואף מביע את התנגדותו זו בפני בית הדין הרבני. אז, יצטרך הצד יוזם הגירושין לספק עילות לגירושין תקפות שתהיינה מקובלות על ידי בית הדין, על מנת שזה יאשר את התרת קשר הנישואין. למענה משפטי, צרו קשר עם משרד נתנאל ירימי – עורך דין.

      חשוב מאד לדעת על עגינות ועילות לגירושין!

      פעולת ה"גירוש" בבית הדין הרבני תבוצע תמיד ע"י הגבר, ולכן, בעת שהגבר יסרב לתת גט, האישה הופכת לעגונה ונאסר עליה, מבחינת ההלכה, להיכנס לזוגיות עם גבר אחר. גם במקרים שקיימות עילות גירושין מוצדקות מצד האישה, באפשרות בית הדין לנקוט צעדים ספציפיים שמטרתם שכנוע הגבר למתן הגט לאישה, אבל אין באפשרותו לעשות שום דבר בנוגע להתרת הנישואין ללא שיתוף פעולה מצד הגבר. לעורכי הדין במשרד נתנאל ירימי – עורך דין ניסיון רב בטיפול גם בתיקי מקרי גירושין מורכבים ביותר.

      קידום עורכי דין קידום עורכי דין
      דילוג לתוכן