לייעוץ ראשוני מיידי

השאירו את הפרטים ואנו ניצור אתכם קשר

    התרת נישואין

    מה בין התרת נישואין לבין גירושין?

    בישראל, ענייני גירושין ונישואין של יהודים, חייבים, על פי חוק, להידון בבית דין רבני על פי ההלכה. זהו אחד הכללים הבעייתיים ביותר של הדין הישראלי, באשר הוא כופה על כל אזרחי ישראל הרשומים כיהודים להינשא על פי הדין הדתי, בין אם הם רוצים בכך ובין אם לאו ובנוסף הערכאה היחידה המוסמכת להורות על גירושין היא בית הדין הרבני. הדבר יוצר בעיות רבות בכלל, אולם בפרט כאשר מדובר בזוגות אשר נישאו בנישואין אזרחיים במדינות אחרות, למשל, או כאשר מדובר על זוגות מעורבים בהם רק אחד מבני הזוג יהודי.

    מהי התרת נישואין?

    התרת נישואין היא הליך מיוחד אשר הסמכות להכרעה בו נתונה לבית המשפט לענייני משפחה, המאפשר לבני זוג נשואים לפרק את הנישואין שלהם במקרים מיוחדים אשר אינם נופלים בגדרו של חוק שיפוט בתי דין רבניים או הדין האישי (לא רק יהודים חייבים להינשא ולהתגרש על פי הדין האישי, אלא גם בני דתות אחרות).

    כאשר ישנם בני זוג מעורבים, למשל כאשר רק אחד מבני הזוג הנשואים הוא יהודי, הדבר יכול להיות בעייתי מכדי להשאיר אותו להכרעת בית הדין הרבני. בית הדין הרבני דן על פי ההלכה, וזו איננה מכירה הרי בנישואין של בני זוג מעורבים. על פי ההלכה לא קיים מצב בו יהודי נישא לבן דת אחרת. משמעות הדבר כי בית הדין הרבני מתייחס אל בני זוג כאלה כאל ספק נשואים ומחייב אותם בגט לחומרה, שמשמעו גט ליתר ביטחון. אולם, גט לחומרה אין משמעו כי מי מבני הזוג יהיה זכאי לזכויות המגיעות לו כגרוש, לרבות הזכות לקבל מזונות אישה, למשל.

    מה הם גירושין?

    הכוונה בגירושין היא להליך בו מופקע תוקפם של נישואין. בישראל ענייני גירושין ונישואין של אזרחי המדינה צריכים להידון על פי הדין האישי – הוא הדין הדתי. כאשר בני זוג יהודים מעוניינים להינשא הם יוכלו לעשות זאת רק באמצעות בית הדין הרבני שיכריע בעניין על פי ההלכה. כאשר אחד מבני הזוג איננו יהודי, ייתכן כי בית הדין לא יכיר כלל בתוקפם של הנישואין ולכן לא יהיה כל צורך בגירושין. אולם במקרים אחרים, יש צורך בגירושין ואז יחליט בית הדין הרבני כיצד יש לבצעם.

    הגשת בקשה להתרת נישואין

    כאשר עולה הצורך להגיש בקשה להתרת נישואין, יש להגיש תחילה בקשה אל בית המשפט העליון אשר יקבע את סמכות השיפוט לצורך התרת הנישואין. בית המשפט העליון יפנה את בני הזוג אל בית המשפט בו יותרו הנישואין שלהם. לרוב, בית המשפט העליון יפנה את בני הזוג אל בית המשפט לענייני משפחה. בית המשפט לענייני משפחה, ככל שהדבר רלוונטי (בזוגות מעורבים), יפנה אל כל אחד מבתי הדין הדתיים כדי לברר אם יש צורך לקיים הליך גירושין דתי. ככל שאין צורך בכך, הרי שבית המשפט לענייני משפחה יתיר את הנישואין ויקבע כי בני הזוג גרושים. במידה ויש צורך, יעבור התיק אל בית הדין הדתי כדי שזה יחליט לגבי התרת הנישואין.

    הליך זה של התרת נישואין דרוש בשל הוראות החוק הישראלי הקובעות כי אזרחי המדינה יינשאו על פי הדין הדתי. לכן, נדרש ההליך המסורבל הזה במקרים שאינם מתאימים לדין הדתי הארכאי. התרת נישואין היא בגדר "רע הכרחי", אשר דרוש כדי לתת מענה להרבה מאוד מקרים אשר נופלים בין הכיסאות. ברי, כי לא ניתן לצלוח את ההליך המשפטי הזה ללא ייעוץ משפטי. במקרים של גירושין, ממילא מדובר במצב קשה למדי בעבור שני בני הזוג – ובפרט כאשר מדובר בבני זוג שאינם בני אותה דת.

    התרת נישואין בהליך מהיר

    בישראל ובעולם רבים המקרים שבהם בני הדת היהודית נישאים לבני דת אחרת. במקרה כזה אין אפשרות לערוך גירושין כהלכה אלא לעבור התרת נישואין. עורך הדין נתנאל ירימי מודע לכל השלבים הכרוכים בהליך זה ועד כמה הם אינם שונים במהותם מהליך גירושין רגיל, ולכן מייצג אתכם ברגישות ובאכפתיות במהלך כאוב זה. לא משנה היכן נישאתם, בישראל תוכלו לעבור רק הליך כזה במקרה שהנישואין נכשלים ותרצו לפרק את החבילה ולהתחיל מחדש.

    מה חשוב לדעת על התרת נישואין?

    • הליך זה נכון רק לזוג מעורב דתית – בין אם הם נוצרים, יהודים או מוסלמים. וזאת, משום שאי אפשר להחיל על לא יהודי את דיני האישות היהודיים. נוצרים יתגרשו בבית המשפט שלהם, מוסלמים ברשות השופטת הדתית שלהם ויהודים ברבנות.
    • עדיף תמיד להגיע להסכמה ולהגיש מסמכים והצהרות שמעידות על כך כדי להגיש לבית המשפט. זוהי הדרך היחידה להימנע מתביעה.
    • מי שלא הגיע להסכמה יצטרך לעבור קודם בבית המשפט לענייני משפחה ולהגיש תביעה כדי שבית המשפט יחליט.
    • כאשר יש ספק לגבי יהדותו של אחד מבני הזוג שנחשב ללא יהודי, הרבנות תצטרך להכריע כך שאם יתברר בכל זאת ששני בני הזוג יהודיים המקרה יעבור לבית הדין הרבני.
    • בהליך זה אפשר לדרוש ולהגיע להסכמה בכל הסוגיות שקיימות בכל הליך גירושין, כולל משמורת על הילדים, רכוש וכספים.
    • קבלת החלטה בבית המשפט מתירה לכם לשנות את מעמדכם במשרד הפנים.

    לפרק משפחה בצורה נכונה יותר

    כשאתם פונים לקבל התרת נישואין אין ספק שההליך הכאוב הינו טעון רגשית וטומן לכם מכשולים רבים בדרך לסיים פרק אחד ולהתחיל פרק שני. במקרים אלו, יש לפנות אל עורך דין נתנאל ירימי, שכן הוא יסייע לכם לנטרל מוקשים רבים ולעבור את ההליך בצורה הנכונה ביותר. עורך דין שמייצג אתכם לא רק מצליח להבטיח שהבירוקרטיה בבית המשפט לא תכשיל ותעכב אתכם, כי אם גם להגן על הזכויות שלכם מבלי להתסיס ומבלי להוסיף מכשולים להליך רגיש וטעון. רק בעזרת ייצוג נכון ומקצועי שמניע את גלגלי המערכת תוכלו לקבל את ההתרה המיוחלת ולפתוח דף חדש בזמן סביר וללא בעיות משפטיות נוספות.

    מידע נוסף בנושא

    התרת נישואין

    כדי להתגרש, יהיה עליכם לעבור דרך אחת הרשויות המוסמכות לעסוק בכך ולאשר את ההיפרדות בצורת גירושין או התרת נישואין כחוק. מצב זה מחייב ייעוץ משפטי והלכתי ולכן רצוי להיעזר בעורך דין שיש לו ידע וניסיון בתחום אשר ייצג אתכם על כל ההליכים הבירוקרטיים הרלוונטיים. התרת נישואין סבוכה מעט יותר מגירושין משום שיש לעבור הליכים נוספים שיבהירו אם יש להתיר כדי להיפרד חוקית, ולכן עו"ד נתנאל ירימי מלווה אתכם כל הדרך עד האישור לכך.

    היבטים של התרת נישואין לעומת גירושין

    • גירושין בישראל יכולים להיעשות רק בין שני בני זוג המשתייכים לאותה דת. הלכתית, חובה להתיר נישואין משום שיהודי אינו מתחתן עם לא יהודי ואפילו במדינות אחרות יש לדאוג להליך דתי זה כדי להבטיח גירושין באמת.
    • התרה של הנישואין חשובה גם לחילונים ולא רק לדתיים. גם למי שחשוב שלו להתחתן אחר כך כדת משה וישראל, וגם מי שמתחתן באופן חילוני עם יהודי, חשוב לעבור את כל ההליך מבלי לוותר עליו. זה נועד כדי למנוע אחר בעיות שמחשידות בביגמיה ובעיות בהכרה הלכתית, במיוחד כאשר רוצים להביא ילדים לעולם וחשוב לכם שהכל יהיה מסודר.
    • יש להגיע להתרה בצורה מסודרת עם כל המסמכים ומבלי לעורר ספקות כלשהן מבחינת ההשתייכות הדתית, ולכן אספו כמה שיותר ניירת כדי להוכיח את מצבכם ואת השיוך שלכם כדי לקבל את כל האישורים הנדרשים.
    • התרה היא למעשה גירושין במסגרת המגבלות הדתיות ולכן גם היא נחשבת למצב רגשי טעון, שבו רצוי לקבל את כל התמיכה הנדרשת לכל זוג שנפרד. כך או כך, אין הבדל בעומס האמוציונלי.

    ידע וניסיון חיוניים במיוחד לגירושין

    נוסף על כל מה שעובר זוג שמתגרש, יש גם צורך בידע ובניסיון כדי להצליח לנווט בין כל דקויות החוק וההלכה בישראל. לזוג שעובר התרת נישואין נחוץ עורך דין שמבין במצבם כמו גם את מצבם הרגשי. עורך הדין נתנאל ירימי מציע לכם ליווי מקצועי ברמת המצוינות הנדרשת כדי להביא אתכם לחוף מבטחים. כמו כן, גישתו המתונה והמדודה מבטיחה שלא תנוהל מלחמה מיותרת כאשר יש להתיר קצה חוט אחד אחר מהשני, בסבלנות רבה.

    לייעוץ ראשוני מיידי

    השאירו את הפרטים ואנו ניצור אתכם קשר




      עורך דין גירושין - שאלות ותשובות

      מהי תביעה למשמורת ילדים?

      כבר בראשית הליכי הגירושין בין בני הזוג מתבקשת, כעניין ברור מאליו, הכרעה בשאלה בידי מי יוחזקו הילדים לאחר הפירוד בין הוריהם. כל אחד מההורים זכאי להגיש לבימ"ש למשפחה תביעת משמורת שבה הוא תובע כי הילדים יישארו בחזקתו ויתגוררו עמו לאחר הפירוד. בדרך כלל ימנה ביהמ"ש פקידת סעד לשם בדיקה ומתן חוות דעת בשאלה מי מבין ההורים הוא המתאים ביותר להיות ההורה המשמורן. במקרים המתאימים יוסיף ביהמ"ש וימנה מומחה בתחום בריאות הנפש לצורך ביצוע בחינה מעמיקה יותר של מסוגלותם ההורית של ההורים. יודגש כי בחוק גם קיימת קביעה כללית (הניתנת לסתירה), כי ילדים עד גיל 6 יהיו במשמורת האם. בדרך כלל, קובע ביהמ"ש כי הילדים המשותפים יהיו במשמורת האם למרות שיש מקרים יוצאי דופן שבהם יקבע ביהמ"ש כי הילדים יהיו בחזקת האב וזאת בדר"כ בעקבות חוות דעת חד משמעית של פקידת הסעד ו/או המומחה למסוגלות הורית.

      מהי סמכות מקבילה של בית הדין הרבני?

      כאמור הסמכות לדון בתביעות הנ"ל הנן בידי בימ"ש למשפחה. אולם, בתנאים מסויימים גם ביה"ד הרבני יכול לדון בתביעות אלה. במסגרת תביעה לגירושין המוגשת לביה"ד, ורק במסגרת תביעת לגירושין, ניתן לצרף ולכרוך את התביעות הנ"ל: משמורת ילדים, מזונות אשה ותביעות רכוש, ולהגישן כחלק מתביעת הגירושין לביה"ד הרבני. יודגש כי ישנם תנאים מקדמיים שצריכים להתקיים על מנת שביה"ד יהיה מוסמך לדון בתביעות המצורפות ובהם התנאי העיקרי שתביעת הגירושין וצירוף יתר התביעות נעשו מתוך רצון וכוונה אמיתיים להתגרש ולא רק ממניעים טקטיים ומוך רצון לרכוש יתרונות על פני בן הזוג האחר. עוד יודגש כי מזונות ילדים לא ניתנים לצירוף וכריכה לתביעת גירושין והם תמיד יהיו בסמכות ביהמ"ש למשפחה.

      מהי תביעה למזונות ילדים?

      כשקיים סכסוך בין בני זוג, זכאית האשה להגיש בכל עת לבימ"ש למשפחה תביעה נגד בעלה לתשלום למזונות ילדים. תביעה זו הנה תביעה לחייב את הבעל לשאת בכל ההוצאות הכרוכות בכלכלתם ובגידולם של הילדים והיא כוללת את כל הצרכים להם זקוקים הילדים החל ממזון, דרך לבוש, לימודים, בריאות, וכלה בדיור והוצאות החזקת דיור. ככלל, עפ"י החוק החל כיום על יהודים, חובת תשלום מזונות לילדים המשותפים, ככל שמדובר בצרכים הכרחיים, חלה באופן בלעדי על הבעל. יודגש כי קיימים מקרים ומצבים שבהם תחול על האם חובה להשתתף במזונות הילדים, כמו למשל במקרה שמדובר בילדים שמעל גיל 6 שנים, וכאשר האם עובדת ומשתכרת בשיעור שמעבר לנדרש לכיסוי צרכיה שלה.

      מהי תביעה לשיתוף וחלוקת רכוש?

      כל אחד מבני הזוג זכאי להגיש לביהמ"ש למשפחה תביעה לקבוע כי רכוש וזכויות מכל סוג שנצברו במשך שנות הנישואין ע"י בן הזוג השני הוא רכוש משותף ו/או במקרים המתאימים תביעה הפוכה, לקבוע כי רכוש מסויים אינו רכוש משותף (למשל רכוש שהגיע לבן הזוג בירושה). בתביעה זו ניתן גם לבקש לפרק את השיתוף ברכוש שבין בני הזוג ולחלקו ביניהם בין בדרך של מכירה בין בדרך אחרת של חלוקה.

      התרת נישואין

      כדי להתגרש, יהיה עליכם לעבור דרך אחת הרשויות המוסמכות לעסוק בכך ולאשר את ההיפרדות בצורת גירושין או התרת נישואין כחוק. מצב זה מחייב ייעוץ משפטי והלכתי ולכן רצוי להיעזר בעורך דין שיש לו ידע וניסיון בתחום אשר ייצג אתכם על כל ההליכים הבירוקרטיים הרלוונטיים. התרת נישואין סבוכה מעט יותר מגירושין משום שיש לעבור הליכים נוספים שיבהירו אם יש להתיר כדי להיפרד חוקית, ולכן עו"ד נתנאל ירימי מלווה אתכם כל הדרך עד האישור לכך.

      ידע וניסיון חיוניים במיוחד לגירושין

      נוסף על כל מה שעובר זוג שמתגרש, יש גם צורך בידע ובניסיון כדי להצליח לנווט בין כל דקויות החוק וההלכה בישראל. לזוג שעובר התרת נישואין נחוץ עורך דין שמבין במצבם כמו גם את מצבם הרגשי. עורך הדין נתנאל ירימי מציע לכם ליווי מקצועי ברמת המצוינות הנדרשת כדי להביא אתכם לחוף מבטחים. כמו כן, גישתו המתונה והמדודה מבטיחה שלא תנוהל מלחמה מיותרת כאשר יש להתיר קצה חוט אחד אחר מהשני, בסבלנות רבה.

      היבטים של התרת נישואין לעומת גירושין

      • גירושין בישראל יכולים להיעשות רק בין שני בני זוג המשתייכים לאותה דת. הלכתית, חובה להתיר נישואין משום שיהודי אינו מתחתן עם לא יהודי ואפילו במדינות אחרות יש לדאוג להליך דתי זה כדי להבטיח גירושין באמת.
      • התרה של הנישואין חשובה גם לחילונים ולא רק לדתיים. גם למי שחשוב שלו להתחתן אחר כך כדת משה וישראל, וגם מי שמתחתן באופן חילוני עם יהודי, חשוב לעבור את כל ההליך מבלי לוותר עליו. זה נועד כדי למנוע אחר בעיות שמחשידות בביגמיה ובעיות בהכרה הלכתית, במיוחד כאשר רוצים להביא ילדים לעולם וחשוב לכם שהכל יהיה מסודר.
      • יש להגיע להתרה בצורה מסודרת עם כל המסמכים ומבלי לעורר ספקות כלשהן מבחינת ההשתייכות הדתית, ולכן אספו כמה שיותר ניירת כדי להוכיח את מצבכם ואת השיוך שלכם כדי לקבל את כל האישורים הנדרשים.
      • התרה היא למעשה גירושין במסגרת המגבלות הדתיות ולכן גם היא נחשבת למצב רגשי טעון, שבו רצוי לקבל את כל התמיכה הנדרשת לכל זוג שנפרד. כך או כך, אין הבדל בעומס האמוציונלי.
      קידום עורכי דין קידום עורכי דין
      דילוג לתוכן