לייעוץ ראשוני מיידי

השאירו את הפרטים ואנו ניצור אתכם קשר

    התמודדות עם סיום תהליך הגירושין

    שיעור הגירושין בישראל עומד היום כ-30% ממספר הזוגות הנישאים. כלומר – רבים, רבים מאד עוברים תהליך של גירושין, שהוא לרוב מורכב, קשה וכואב. כל כך הרבה אנשים עוברים קשיים דומים ועדיין הקושי רב. כאן נביא כמה שיטות וטיפים כיצד לעזור לעצמנו להתמודד עם הפרידה והשינוי הגדול כל כך בחיים.

    • תנו לגיטימציה להימצאות רגשות שונים – הצעד הראשון בהתאוששות מפרידה ופירוק הנישואין הוא הכרה ברגשות. לפעמים רגשות חדשים ובלתי מוכרים לכם, כמו כאב, אבל, כעס, תיסכול, תשישות, בילבול, אכזבה, פחד, לחץ ואף שימחה והקלה. הבינו שלכל רגש המתעורר בכם יש מקום ותפקיד, ואל תנסו לדכא את הרגשות המתעוררים. דיכוי הרגשות הקשים העולים בעקבות פרידה עלול להאריך ולהקשות על ההתמודדות. אם אתם חשים שקשה לכם להתמודד עם הרגשות, שהם מפריעים לכם בתיפקוד היומיומי במידה רבה – פנו לעזרה (ראו בהמשך)
    • היו קשובים לעצמכם – נתינת ביטוי לרגשות היא דבר חיובי ומרפא, אולם יש לשים לב שהרגשות אינם מנותבים לערוצים הרסניים כמו הזנחה, פנייה להתמכרויות (כמו סמים, אלכוהול, אכילת יתר), חיפוש נקמה, תחושה והתנהגות קורבנית, הטרדה של הסובבים אתכם, הזנחה או יחס שלילי לילדים. היו ערים לעצמכם וקבלו משוב מאנשים סביבכם – בקשו מהם להעיר את תשומת לבכם באם הם מבחינים בנטייה הרסנית זו או אחרת, ונסו להקשיב לדבריהם מבלי להיפגע או לכעוס. ביקורת בונה שכזאת עשויה להציל אתכם מבורות עמוקים שאתם יכולים ליפול לתוכם.
    • הקלו על עצמכם – עברתם תקופה לא קלה, שלא לומר סוערת. אתם עדיין נמצאים בתהליך של פירוק ובנייה מחדש, של שינויים ומשברים. אל תצפו מעצמכם לתיפקוד גבוה. אינכם צריכים להיות גיבורי-על. זה בסדר לא להיות בתיפקוד מושלם בעבודה, בבית, עם הילדים, עם החברים. תנו לעצמכם להוריד הילוך לזמן מה.
    • אל תישארו לבד – דברו על מה שעובר עליכם עם אדם שאתם אוהבים וסומכים עליו. שתפו את הסביבה ברגשותיכם. מצאו חברים או משפחה שניתן להיעזר בהם, גם ברמה הרגשית וגם בתפקוד היומיומי. אל תהפכו את ילדיכם לאוזן הקשבת שלכם. מיצאו אדם מבוגר איתו תוכלו לדבר והיזהרו מלהשתמש בילדיכם במשענת שלכם. היו קשובים לסביבה – לתקשר, להיעזר ולשתף אך לא להעמיס את עצמכם על הסובבים אתכם. לשם כך יש ליצור פתיחות רבה ככל האפשר בתקשורת עם הסביבה. אם אינכם מוצאים אוזן קשבת בסביבתכם כדאי מאד לפנות לעזרה מקצועית של יועץ, פסיכולוג או מטפל אחר. חשוב שיהיה לכם לפחות מקום אחד בו תוכלו לאפשר לעצמכם לבטא את רגשותיכם ולעבד אותם.
    • היזהרו מקבלת החלטות פזיזות – לאחר גירושין מומלץ לקחת זמן מה שבו אינכם לוקחים על עצמכם החלטות או התחייבויות גדולות. זו תקופה פחות יציבה וקבלת החלטות שונות עלולה להיות מושפעת מחוסר היציבות שלכם, שתצטערו עליה מאוחר יותר.
    • פנו זמן לעצמכם – נכון שלרוב התקופה שאחרי הגירושין עמוסה ורבת לחצים. יש לארגן מחדש את החיים ולטפל באינספור דברים. בדרך כלל העומס הנפשי גם הוא גורם לעייפות ואף תשישות. אך חשוב לפנות מעט זמן, רצוי מדי יום, לטיפול בעצמכם. זה יכול להיות כל דבר שיגרום לכם להרגיש טוב יותר – קריאת ספר, האזנה למוסיקה, טיול בטבע, הליכה לים, ספורט…
    • הצמדו לשיגרה – החיים השתנו במידה רבה. יש לארגן אותם מחדש. ייתכן שפתאום אתם מוצאים את עצמכם לבד, כשילדכם נמצאים חלק מהזמן אצל בן או בת הזוג, ייתכן שהשתנו דברים נוספים. נסו לבנות שיגרה ולחיות על פיה. השיגרה מעניקה מסגרת מרגיעה ותומכת, גם עבורכם וגם עבור ילדיכם.

    זכרו: המטרה שלכם היא להמשיך הלאה. חשוב להקדיש זמן לכאב, לפירוק, לעבור את תהליך האבל על הפרידה. אך לדעת לצאת מזה, להמשיך הלאה בחיים ולהתקדם כלפי בנייה והתחלה חדשה. זיכרו שהגירושין, אפילו אם לא היו מיוזמתכם, הם דבר שהסתיים, ובתור שכזה הם גם פתח להתחלה חדשה. מיצאו דרכים לבטא את ההתחלה החדשה הזו. מיצאו תחומי עניין חדשים, אולי גם חברים חדשים. הפתיעו את עצמכם בדברים שונים וחדשים שלא העזתם מעולם לנסות (כמובן בצורה שלא תפגע בכם או באחרים) – כמו לצאת לבלות, לטייל, ללכת להצגה יומית לבד, להסתפר… נסו לראות עתיד לפניכם, ואם אתם מתקשים בכך – היעזרו בקרובים לכם או בסיוע מקצועי.

    לאחר התאוששות מסוימת מהגירושין, נסו לבחון את מה שעברתם, את הפרידה עצמה וגם את ההתמודדות איתה: האם אתם מבחינים בדפוסים שחוזרים על עצמם בהתנהגות זוגית, דפוסים שאולי תוכלו לעבוד עליהם וללמוד מהם? האם יש דברים שהייתם עושים אחרת? האם אתם מסוגלים לראות אפשרות בה יכולתם לעבור את הפרידה בצורה קלה יותר? בחנו את הרגשות שעלו בכם לפני הגירושין ואחריהם. התבוננות ברגשות, לאחר שהתייצבתם מעט, עשויה לתרום רבות להבנת עצמכם ולעזור לכם לשנות דברים שהייתם רוצים לשנות בחייכם. אל תהיו שיפוטיים. אל תייסרו את עצמכם ב"מה אם", אל תאשימו את עצמכם ואל תכעסו על עצמכם. נסו לקבל גם את הדברים הקשים שאתם רואים בעצמכם (ואולי אף באחרים). זיכרו שהקבלה העצמית היא ההתחלה היעילה ביותר של שינוי ושל שימחה וצמיחה.

    לייעוץ ראשוני מיידי

    השאירו את הפרטים ואנו ניצור אתכם קשר




      עורך דין גירושין - שאלות ותשובות

      מהי תביעה למשמורת ילדים?

      כבר בראשית הליכי הגירושין בין בני הזוג מתבקשת, כעניין ברור מאליו, הכרעה בשאלה בידי מי יוחזקו הילדים לאחר הפירוד בין הוריהם. כל אחד מההורים זכאי להגיש לבימ"ש למשפחה תביעת משמורת שבה הוא תובע כי הילדים יישארו בחזקתו ויתגוררו עמו לאחר הפירוד. בדרך כלל ימנה ביהמ"ש פקידת סעד לשם בדיקה ומתן חוות דעת בשאלה מי מבין ההורים הוא המתאים ביותר להיות ההורה המשמורן. במקרים המתאימים יוסיף ביהמ"ש וימנה מומחה בתחום בריאות הנפש לצורך ביצוע בחינה מעמיקה יותר של מסוגלותם ההורית של ההורים. יודגש כי בחוק גם קיימת קביעה כללית (הניתנת לסתירה), כי ילדים עד גיל 6 יהיו במשמורת האם. בדרך כלל, קובע ביהמ"ש כי הילדים המשותפים יהיו במשמורת האם למרות שיש מקרים יוצאי דופן שבהם יקבע ביהמ"ש כי הילדים יהיו בחזקת האב וזאת בדר"כ בעקבות חוות דעת חד משמעית של פקידת הסעד ו/או המומחה למסוגלות הורית.

      מהי סמכות מקבילה של בית הדין הרבני?

      כאמור הסמכות לדון בתביעות הנ"ל הנן בידי בימ"ש למשפחה. אולם, בתנאים מסויימים גם ביה"ד הרבני יכול לדון בתביעות אלה. במסגרת תביעה לגירושין המוגשת לביה"ד, ורק במסגרת תביעת לגירושין, ניתן לצרף ולכרוך את התביעות הנ"ל: משמורת ילדים, מזונות אשה ותביעות רכוש, ולהגישן כחלק מתביעת הגירושין לביה"ד הרבני. יודגש כי ישנם תנאים מקדמיים שצריכים להתקיים על מנת שביה"ד יהיה מוסמך לדון בתביעות המצורפות ובהם התנאי העיקרי שתביעת הגירושין וצירוף יתר התביעות נעשו מתוך רצון וכוונה אמיתיים להתגרש ולא רק ממניעים טקטיים ומוך רצון לרכוש יתרונות על פני בן הזוג האחר. עוד יודגש כי מזונות ילדים לא ניתנים לצירוף וכריכה לתביעת גירושין והם תמיד יהיו בסמכות ביהמ"ש למשפחה.

      מהי תביעה למזונות ילדים?

      כשקיים סכסוך בין בני זוג, זכאית האשה להגיש בכל עת לבימ"ש למשפחה תביעה נגד בעלה לתשלום למזונות ילדים. תביעה זו הנה תביעה לחייב את הבעל לשאת בכל ההוצאות הכרוכות בכלכלתם ובגידולם של הילדים והיא כוללת את כל הצרכים להם זקוקים הילדים החל ממזון, דרך לבוש, לימודים, בריאות, וכלה בדיור והוצאות החזקת דיור. ככלל, עפ"י החוק החל כיום על יהודים, חובת תשלום מזונות לילדים המשותפים, ככל שמדובר בצרכים הכרחיים, חלה באופן בלעדי על הבעל. יודגש כי קיימים מקרים ומצבים שבהם תחול על האם חובה להשתתף במזונות הילדים, כמו למשל במקרה שמדובר בילדים שמעל גיל 6 שנים, וכאשר האם עובדת ומשתכרת בשיעור שמעבר לנדרש לכיסוי צרכיה שלה.

      מהי תביעה לשיתוף וחלוקת רכוש?

      כל אחד מבני הזוג זכאי להגיש לביהמ"ש למשפחה תביעה לקבוע כי רכוש וזכויות מכל סוג שנצברו במשך שנות הנישואין ע"י בן הזוג השני הוא רכוש משותף ו/או במקרים המתאימים תביעה הפוכה, לקבוע כי רכוש מסויים אינו רכוש משותף (למשל רכוש שהגיע לבן הזוג בירושה). בתביעה זו ניתן גם לבקש לפרק את השיתוף ברכוש שבין בני הזוג ולחלקו ביניהם בין בדרך של מכירה בין בדרך אחרת של חלוקה.

      קידום עורכי דין קידום עורכי דין
      דילוג לתוכן