לייעוץ ראשוני מיידי

השאירו את הפרטים ואנו ניצור אתכם קשר

    גירושין ילדים

    התמודדות ילדים עם גירושין

    ילדים להורים שעוברים תהליך גירושין עוברים גם הם תהליך מורכב משלהם. התמודדויות של ילדי גירושין מתחלקות לכמה רמות: ברמה הפיזית, חלים שינויים במבנה המשפחה והבית. לרוב הילד ולפחות אחד מהוריו נאלצים לעבור דירה לבית חדש, לעיתים לאזור חדש ולא מוכר. על פי הסדר המשמורת יחלק הילד את זמנו בין שני בתים במקום לחיות בבית אחד קבוע, כפי שהכיר עד היום. השיגרה, כפי שהילד מכיר אותה, משתנה. הילד נמצא בכל פעם עם אחד ההורים בלבד, היומיום משתנה, המנהגים, סופי השבוע, החגים, מקבלים צורה חדשה.

    מעבר לשינויים הפיזיים והמבניים, חווים הילדים בעצם את פירוק המשפחה, כפי שהכירו אותה עד כה. עבור ילדים, המשפחה מהווה את הבית במובן העמוק ביותר של המילה – המקום המגונן, הבטוח, המכיל. לדעת פסיכולוגים רבים, המשפחה, מבחינה אבולוציונית, היא אפשרות ההישרדות של הילד. פירוק המשפחה עשוי להתפרש אצל ילד כאובדן המערכת ששומרת על חייו במובן ההישרדותי של המילה. זוהי הסתכלות קיצונית למדי, וכמובן שאין זה אומר בשום פנים ואופן כי יש להימנע מגירושין רק "בשביל הילדים". הדברים חשובים על מנת שנוכל להיכנס לראשם של הילדים ולהבין מעט ממה שעשוי לעבור עליהם, וכך לעזור בהתמודדות.

    על פי גישות פסיכולוגיות נפוצות, גירושין נחווים על ידי ילדים פעמים רבות כנטישה, כדחייה, כפגיעה ואפילו כבגידה. הילדים כמעט תמיד מתנגדים לפרידת ההורים, גם אם בבית ישנה מתיחות ולחץ ויחסים עכורים בין בני המשפחה. לעיתים קרובות הגירושין באים כהפתעה גדולה ולא נעימה לילדים, שחשים כעס ותיסכול וחוסר שליטה בעולמם.

    כיצד אפשר להקל ולסייע על ההתמודדות גירושין עם ילדים?

    קודם כל, חשוב ביותר להעניק לילדים אפשרות לבטא את מה שעובר עליהם, לכבד ולהכיל ככל הניתן את מה שהם מבטאים, אם זה כעס, תסכול, כאב, בלבול, תלות מוגברת, פחדים. כמובן שאין פירושו של הדבר לתת לילדים לעשות ככל העולה על רוחם. להיפך – יש לשמור על שיגרה ומסגרת יציבה ככל האפשר, אך לנסות למצוא בתוכנו את המקום להכיל ולהבין התנהגויות קשות יותר מצידם, לעודד אותם לבטא במילים או בדרכים שונות את המתחולל בתוכם, ולתת להם את התחושה שהם מקבלים הקשבה והכלה. ילדים עשויים לבטא את עצמם בצורה לא רק מילולית, בעיקר אם הם קטנים, אך לא רק. התנהגותם עשויה להשתנות, ואף לעבור רגרסיה התפתחותית, וחשוב לשים לב ולא לבקר אותם על כך אלא להבין ולהתייחס לדברים כאל כלי ביטוי ופורקן של חוויות קשות.

    • מתן מידע – הנטיה הטבעית של הורים היא לגונן על ילדיהם מפני מידע שאולי יצער אותם. אך במקרה שלנו עירפול ועמימות דווקא גורמים לילד לתחושת חוסר ביטחון וחרדה. עדיף להסביר לילד, בהתאם לרמת הבנתו כמובן, מה קורה ומהן התוכניות עבורו, כשאלו הוחלטו על ידי ההורים. ככל שהנתונים יתקבלו על ידי הילד שלא בהפתעה ובהנחתה פתאומית, כך יהיה לו קל יותר להתמודד, והוא יחוש מעט יותר שליטה על חייו המשתנים.
    • בהקשר זה אפשר להזכיר נטייה נוספת של הורים, שבסך הכל מבקשים להקל אך טועים בכך – לטעת תקוות שווא בילד. כאשר ההורים משדרים מסר לא ברור לגבי הפרידה, שוב, כדי לא להכאיב לילד, הילד מיד ייפרש את הדבר כתקווה שהפרידה לא תקרה, שהכל יחזור למצבו הקודם. יש להסביר לילד שהפרידה היא סופית, במידה וכך הדבר, ולמנוע ממנו לשגות באשליות.
    • המנעו מלערב את הילד בסכסוך – לכאורה, עצה מובנת מאליה. אך לצערנו, על פי מחקרים כמעט כל ההורים המתגרשים מערבים את ילדיהם בסכסוך בצורה זו או אחרת. נסו להימנע מלהשתמש בילד כערוץ תקשורת בין ההורים, במקום לקיים תקשורת ישירה או בדרך עקיפה אחרת. נסו שלא להפוך את הילד למשענת מנחמת, או לאוזן הקשבת שלכם. נסו לא לשתף את הילד בפרטי הגירושין והמריבות. נסו לשים לב למניפולציות המתפתחות ביניכם לבין הילדים, גם אם לא במודע ולא בכוונה, כדי ליצור קירבה והעדפה של הילד אליכם ולא אל הצד השני.

    לאחר הגירושין, כאשר ההורים חיים בנפרד, יש להקפיד על שיגרה קבועה של מפגשים וקשר בין הילד לשני ההורים. הפרת הקשר תיתפס על ידי הילד כנטישה ודחייה של ההורה, ותגרום לפגיעה אצל הילד. כדאי לקיים שיחות טלפון עם הילד, להתעדכן במתרחש בחייו גם אם זה "בשלט רחוק", ולתת לילד הרגשה שהוא תמיד רצוי ואהוב, גם אם לפעמים רחוק.

    אם כל האמור לעיל הבהיל אתכם במקצת, דעו כי גירושין מכבדים ורגישים בין ההורים עדיפים לאין שיעור מחיים ביחד, רוויים מתח ומריבות, גם מבחינת הילד. אם תהיו רגישים וקשובים לילד, ולמרות התהליך הקשה שעובר עליכם תדעו לתת מקום גם למתחולל בנפשו, לתמוך ולקבל, יש סיכוי גבוה שהפרידה תעבור בשלום, ואולי אף תיטיב עם כל הנוגעים בדבר.

    לייעוץ ראשוני מיידי

    השאירו את הפרטים ואנו ניצור אתכם קשר




      עורך דין גירושין - שאלות ותשובות

      מהי תביעה למשמורת ילדים?

      כבר בראשית הליכי הגירושין בין בני הזוג מתבקשת, כעניין ברור מאליו, הכרעה בשאלה בידי מי יוחזקו הילדים לאחר הפירוד בין הוריהם. כל אחד מההורים זכאי להגיש לבימ"ש למשפחה תביעת משמורת שבה הוא תובע כי הילדים יישארו בחזקתו ויתגוררו עמו לאחר הפירוד. בדרך כלל ימנה ביהמ"ש פקידת סעד לשם בדיקה ומתן חוות דעת בשאלה מי מבין ההורים הוא המתאים ביותר להיות ההורה המשמורן. במקרים המתאימים יוסיף ביהמ"ש וימנה מומחה בתחום בריאות הנפש לצורך ביצוע בחינה מעמיקה יותר של מסוגלותם ההורית של ההורים. יודגש כי בחוק גם קיימת קביעה כללית (הניתנת לסתירה), כי ילדים עד גיל 6 יהיו במשמורת האם. בדרך כלל, קובע ביהמ"ש כי הילדים המשותפים יהיו במשמורת האם למרות שיש מקרים יוצאי דופן שבהם יקבע ביהמ"ש כי הילדים יהיו בחזקת האב וזאת בדר"כ בעקבות חוות דעת חד משמעית של פקידת הסעד ו/או המומחה למסוגלות הורית.

      מהי סמכות מקבילה של בית הדין הרבני?

      כאמור הסמכות לדון בתביעות הנ"ל הנן בידי בימ"ש למשפחה. אולם, בתנאים מסויימים גם ביה"ד הרבני יכול לדון בתביעות אלה. במסגרת תביעה לגירושין המוגשת לביה"ד, ורק במסגרת תביעת לגירושין, ניתן לצרף ולכרוך את התביעות הנ"ל: משמורת ילדים, מזונות אשה ותביעות רכוש, ולהגישן כחלק מתביעת הגירושין לביה"ד הרבני. יודגש כי ישנם תנאים מקדמיים שצריכים להתקיים על מנת שביה"ד יהיה מוסמך לדון בתביעות המצורפות ובהם התנאי העיקרי שתביעת הגירושין וצירוף יתר התביעות נעשו מתוך רצון וכוונה אמיתיים להתגרש ולא רק ממניעים טקטיים ומוך רצון לרכוש יתרונות על פני בן הזוג האחר. עוד יודגש כי מזונות ילדים לא ניתנים לצירוף וכריכה לתביעת גירושין והם תמיד יהיו בסמכות ביהמ"ש למשפחה.

      מהי תביעה למזונות ילדים?

      כשקיים סכסוך בין בני זוג, זכאית האשה להגיש בכל עת לבימ"ש למשפחה תביעה נגד בעלה לתשלום למזונות ילדים. תביעה זו הנה תביעה לחייב את הבעל לשאת בכל ההוצאות הכרוכות בכלכלתם ובגידולם של הילדים והיא כוללת את כל הצרכים להם זקוקים הילדים החל ממזון, דרך לבוש, לימודים, בריאות, וכלה בדיור והוצאות החזקת דיור. ככלל, עפ"י החוק החל כיום על יהודים, חובת תשלום מזונות לילדים המשותפים, ככל שמדובר בצרכים הכרחיים, חלה באופן בלעדי על הבעל. יודגש כי קיימים מקרים ומצבים שבהם תחול על האם חובה להשתתף במזונות הילדים, כמו למשל במקרה שמדובר בילדים שמעל גיל 6 שנים, וכאשר האם עובדת ומשתכרת בשיעור שמעבר לנדרש לכיסוי צרכיה שלה.

      מהי תביעה לשיתוף וחלוקת רכוש?

      כל אחד מבני הזוג זכאי להגיש לביהמ"ש למשפחה תביעה לקבוע כי רכוש וזכויות מכל סוג שנצברו במשך שנות הנישואין ע"י בן הזוג השני הוא רכוש משותף ו/או במקרים המתאימים תביעה הפוכה, לקבוע כי רכוש מסויים אינו רכוש משותף (למשל רכוש שהגיע לבן הזוג בירושה). בתביעה זו ניתן גם לבקש לפרק את השיתוף ברכוש שבין בני הזוג ולחלקו ביניהם בין בדרך של מכירה בין בדרך אחרת של חלוקה.

      קידום עורכי דין קידום עורכי דין
      דילוג לתוכן