לייעוץ ראשוני מיידי

השאירו את הפרטים ואנו ניצור אתכם קשר

    האם להישאר ביחד בשביל הילדים?

    ההחלטה להתגרש היא תמיד קשה. זו אחת הבחירות הסופיות, בעלות נקודת אל-חזור, שמשנות את החיים בצורה חדה מקצה לקצה.

    כאשר ילדים מעורבים בעניין השיקולים נוטים להסתבך. כבר אין מדובר רק ברגשות בני הזוג, נוחותם ומטרותיהם. טובת הילדים תופסת נפח רב בהתלבטות לכאן או לכאן, ונשאלות שאלות חשובות:

    מהי טובת הילדים?

    עד כמה חשוב שילד יגדל בבית שלם, כששני ההורים חיים יחד?

    האם טובת הילדים צריכה לבוא "על חשבון" טובת ההורים ורצונם?

    האם כדאי להעביר את הילדים תקופה קשה של גירושין שלאחריה יש אפשרות לחיים שקטים וטובים יותר, או לשמור על מצב קיים שאינו רצוי?

    לפני שנענה על השאלות האלו יש להדגיש שלמען טובת הילדים, באופן בסיסי, כדאי לעבוד על הזוגיות, לוודא שההחלטה להיפרד הגיעה לאחר שיקול מעמיק וניסיון לייצב את הקשר ולשקמו. להתייעץ, להיעזר, לשתף קרובים וידידים, למצוא דרכים לתקן. זוגיות בריאה ומאושרת טובה לילדים.

    עם זאת, אין מן האמור לעיל להוכיח כי להישאר יחד בכל מחיר עדיף מלהיפרד. התעקשותם של זוגות הורים להישאר יחד במערכת זוגית אומללה ולא בריאה עבור הילדים, מתוך ההנחה הרווחת כי המסגרת המשפחתית השלמה עדיפה תמיד מפירוק המסגרת -יכולה לגרום יותר נזק מתועלת, וזאת מהסיבות הבאות:

    ילדים קולטים הכל. קשה להעמיד פנים מול ילדים. הם חושפים כל שקר וכל ניסיון לשכנע במשהו שאיננו אמת מוחלטת. אם מערכת היחסים בין ההורים רעועה ומתוחה, או רוויית כעס ותיסכול, אדישות או מרחק, הילדים יחושו בכך והדבר ישפיע עליהם בין אם נרצה בכך או לא. הטענות כי "הילדים לא שמים לב", "אנחנו לא רבים בנוכחות הילדים", "הילדים לא יודעים מה קורה" – לרוב אינן עומדות במבחן המציאות. לעיתים קשה להבחין בהשפעה אך אין זה אומר שהיא לא קיימת. לפיכך המשך נישואין שאינם רצויים, שלרוב מצויים ברמת קונפליקט גבוהה ומתח, מתוך הנחה שהילדים ימשיכו בחייהם כרגיל, עשוי להביא לתוצאה הפוכה מהרצוי.

    ילדים לומדים בבית. הם סופגים את התנהגויות ההורים, על הניואנסים הדקים ביותר שלהם. מחקרים מוכיחים כי הדרך העיקרית בה לומדים ילדים היא הפנמה וחיקוי. הילדים לומדים דרך הוריהם על זוגיות, על אהבה, על שותפות, איך להתנהל כבני זוג ואיך להתמודד עם קונפליקטים. קיימת סבירות גבוהה שילדים יחזרו בבגרותם על הדפוסים אליהם נחשפו בבית הוריהם. אם ייחשפו לטווח ארוך למערכת יחסים לקויה ובעייתית קיים סיכוי שישחזרו אותה בעתיד באופן זה או אחר. לעומת זאת אם הוריהם יתגרשו אך יתמודדו עם הגירושין בדרך בוגרת, בשיתוף פעולה, יימנעו מהשמצות והאשמות, ייקחו אחריות על שיתוף הילדים בתהליך ויעברו את הקשיים בכבוד, יתרום הדבר משמעותית לשקט הנפשי של ילדיהם, וליכולות שלהם בבגרותם להתמודד עם משברים ועם מערכות יחסים.

    בנוסף, עלינו לשאול את עצמנו מה ילמדו ילדים מהורים שמקריבים את עצמם ואת אושרם?

    כל האמור לעיל בא להדגיש, כי הגירושין עצמם הם לא מה שיקבע אם הילדים יהיו בסדר ולא ייפגעו. הערך החשוב והקובע הוא איך מתנהלים בני הזוג במהלך ואחרי הגירושין. הורים שיתנהגו באחריות במהלך הגירושין ולאחריהם, יספקו לילדיהם תשומת לב והקשבה, יראו דוגמה של התנהלות מכבדת עם בני הזוג לשעבר, יעניקו לילדיהם בסיס יציב ומחזק לא פחות מהורים שחיים ביחד בזוגיות.

    מחקרים שבוצעו לאורך 20 שנה הצביעו על כך כי 80% מהילדים שגדלו להורים גרושים, גדלו להיות מבוגרים יציבים ובריאים מבחינה נפשית. כלומר: ילדים מסוגלים לשרוד את המשביר הזה, ומעבר לכך – לצאת ממנו מחוזקים ומאושרים יותר בטווח הארוך.

    יש לזכור כי לילדים קשה יותר להיות מאושרים במחיצת הורים אומללים ומתוסכלים. וכי ילדים שגדלו במציאות של זוגיות הרסנית נוטים לפתח דפוסים דומים. כמובן שיש לבחון כל מקרה לגופו ולא לצאת מנקודת הנחה שישנה נוסחה שווה לכולם.

    לייעוץ ראשוני מיידי

    השאירו את הפרטים ואנו ניצור אתכם קשר




      עורך דין גירושין - שאלות ותשובות

      מהי תביעה למשמורת ילדים?

      כבר בראשית הליכי הגירושין בין בני הזוג מתבקשת, כעניין ברור מאליו, הכרעה בשאלה בידי מי יוחזקו הילדים לאחר הפירוד בין הוריהם. כל אחד מההורים זכאי להגיש לבימ"ש למשפחה תביעת משמורת שבה הוא תובע כי הילדים יישארו בחזקתו ויתגוררו עמו לאחר הפירוד. בדרך כלל ימנה ביהמ"ש פקידת סעד לשם בדיקה ומתן חוות דעת בשאלה מי מבין ההורים הוא המתאים ביותר להיות ההורה המשמורן. במקרים המתאימים יוסיף ביהמ"ש וימנה מומחה בתחום בריאות הנפש לצורך ביצוע בחינה מעמיקה יותר של מסוגלותם ההורית של ההורים. יודגש כי בחוק גם קיימת קביעה כללית (הניתנת לסתירה), כי ילדים עד גיל 6 יהיו במשמורת האם. בדרך כלל, קובע ביהמ"ש כי הילדים המשותפים יהיו במשמורת האם למרות שיש מקרים יוצאי דופן שבהם יקבע ביהמ"ש כי הילדים יהיו בחזקת האב וזאת בדר"כ בעקבות חוות דעת חד משמעית של פקידת הסעד ו/או המומחה למסוגלות הורית.

      מהי סמכות מקבילה של בית הדין הרבני?

      כאמור הסמכות לדון בתביעות הנ"ל הנן בידי בימ"ש למשפחה. אולם, בתנאים מסויימים גם ביה"ד הרבני יכול לדון בתביעות אלה. במסגרת תביעה לגירושין המוגשת לביה"ד, ורק במסגרת תביעת לגירושין, ניתן לצרף ולכרוך את התביעות הנ"ל: משמורת ילדים, מזונות אשה ותביעות רכוש, ולהגישן כחלק מתביעת הגירושין לביה"ד הרבני. יודגש כי ישנם תנאים מקדמיים שצריכים להתקיים על מנת שביה"ד יהיה מוסמך לדון בתביעות המצורפות ובהם התנאי העיקרי שתביעת הגירושין וצירוף יתר התביעות נעשו מתוך רצון וכוונה אמיתיים להתגרש ולא רק ממניעים טקטיים ומוך רצון לרכוש יתרונות על פני בן הזוג האחר. עוד יודגש כי מזונות ילדים לא ניתנים לצירוף וכריכה לתביעת גירושין והם תמיד יהיו בסמכות ביהמ"ש למשפחה.

      מהי תביעה למזונות ילדים?

      כשקיים סכסוך בין בני זוג, זכאית האשה להגיש בכל עת לבימ"ש למשפחה תביעה נגד בעלה לתשלום למזונות ילדים. תביעה זו הנה תביעה לחייב את הבעל לשאת בכל ההוצאות הכרוכות בכלכלתם ובגידולם של הילדים והיא כוללת את כל הצרכים להם זקוקים הילדים החל ממזון, דרך לבוש, לימודים, בריאות, וכלה בדיור והוצאות החזקת דיור. ככלל, עפ"י החוק החל כיום על יהודים, חובת תשלום מזונות לילדים המשותפים, ככל שמדובר בצרכים הכרחיים, חלה באופן בלעדי על הבעל. יודגש כי קיימים מקרים ומצבים שבהם תחול על האם חובה להשתתף במזונות הילדים, כמו למשל במקרה שמדובר בילדים שמעל גיל 6 שנים, וכאשר האם עובדת ומשתכרת בשיעור שמעבר לנדרש לכיסוי צרכיה שלה.

      מהי תביעה לשיתוף וחלוקת רכוש?

      כל אחד מבני הזוג זכאי להגיש לביהמ"ש למשפחה תביעה לקבוע כי רכוש וזכויות מכל סוג שנצברו במשך שנות הנישואין ע"י בן הזוג השני הוא רכוש משותף ו/או במקרים המתאימים תביעה הפוכה, לקבוע כי רכוש מסויים אינו רכוש משותף (למשל רכוש שהגיע לבן הזוג בירושה). בתביעה זו ניתן גם לבקש לפרק את השיתוף ברכוש שבין בני הזוג ולחלקו ביניהם בין בדרך של מכירה בין בדרך אחרת של חלוקה.

      קידום עורכי דין קידום עורכי דין
      דילוג לתוכן